Optiker Kolstad - Forenkling av budskap med animasjonsfilm

Samsyn? Hva er det? Hva med fiksasjonsdisparitet? 😬

Dette var fremmedord for oss da vi for første gang satte oss ned med Optiker Kolstad.


For omtrent ett år siden ringte vi mediebyåret Optimal Norge (www.optimalnorge.no/) for å tilby våre tjenester og oss selv som en dyktig underleverandør av animasjonsfilm. Vi ble invitert til deres lokaler på Ryen hvor vi presenterte oss selv og våre tjenester foran samtlige kunderådgivere på deres faste mandagsmøte.


Det var en hyggelig og nyttig opplevelse, og noe som ledet til at de senere tok

kontakt med oss, da deres kunde Optiker Kolstad (www.optikerkolstad.no/) hadde

behov for en animasjonsfilm.


Vil du se hvordan vi presenterer leveransen for våre kunder? Følg lenken og se en lukket versjon av prosjektet: https://app.krock.io/projects/112?share=w-yJKDUTRZ88paq4sSx_3FncS2jUywwp

Utdrag fra prosjektet, vist i prosjektstyringsverktøyet Krock.io.


Prosessen vår tar våre kunder stegvis gjennom leveransen, hvor de får full forutsigbarhet.

Se prosessen vår her: https://www.webarbeider.no/post/animasjonsvideo-prosessen-bak



Vi møtte til et felles, uforpliktende møte med Optimal Norge og Optiker Kolstad for å se hvordan vi kunne bistå, og det var da jeg for første gang ble introdusert for fenomenet fiksasjonsdisparitet.


Det kan være utfordrende å markedsføre komplekse budskap med kun tekst. Dette var også tilfellet for samsynsspesialist Optiker Kolstad. Han ønsket ikke å lage en video for å være direkte selgende, men for å formidle en kompleks og noe ukjent kompetanse, og bruke dette på egen nettside, på skjerm i egne lokaler og på nett for øvrig.


At publikum blir oppmerksom på noe man kanskje ellers aldri ville tenkt på er verdifullt når man driver med samsyn, da folk flest tenker at dårlig syn er noe man behandler med vanlige briller eller kontaktlinser. At feil i samsynet også kan være årsaken til lærevansker, plager og smerter i skuldre, hodet og øyne er noe mange heller ikke er klar over.

Optiker Kolstad, og Optimal Norge, ønsket å gjøre dette budskapet lettfattelig, underholdende og enkelt å nå ut med.


Tre ulike designforslag til Optiker Kolstad.

De likte karakteren til høyre, men ønsket seg en yngre person.


Endelig karakter og design til Optiker Kolstad



Formidling av kompleks informasjon gjort enkelt

Optiker Kolstad ønsket å markedsføre sine prismebriller og synstester for mennesker som sliter med feil i samsynet. En slik tilstand kan være medfødt eller oppstå i tidlig alder, og kan gi symptomer som lese- og lærevansker, stivhet i nakke, trøtthet, slitne øyne eller hodepine.


Fenomenet som ligger bak feil i samsynet, der øyet har et avvik fra det ideelle skarpsynsenteret, kalles for fiksasjonsdisparitet. Mekanismene som ligger bak er nokså avanserte, og vanskelig å forstå uten en forklaringsvideo.


Webarbeider laget derfor en oversiktlig og enkel animasjonsvideo, der samsyn og fiksasjonsdisparitet ble forklart på en forståelig måte. Her er det viktig å huske på hvem videoen er for – nemlig helt vanlige forbrukere med synsutfordringer.


Vi laget en video med en animert karakter i hovedrollen. Denne karakteren viser seeren hvordan feil i samsynet kan vanskeliggjøre dagligdagse gjøremål som lesing. Samtidig viser vi med enkle animasjoner hva fiksasjonsdisparitet er.


Den første versjonen gikk for fort. Vi justerte ned tempoet og startet fortellerstemmen noe senere.




Produkter og tjenester forklart med animasjoner

Karakteren i animasjonsvideoen sliter med hodepine, øyesmerter, trøtthet og vond nakke. Hun har også utfordringer med å lese. Karakterens misnøye kommer tydelig frem gjennom ansiktsuttrykk og kroppsspråk.


Etter å ha forklart hva fiksasjonsdisparitet og samsyn er, viser animasjonsvideoen at karakteren går til Optiker Kolstad. Her kommer det frem at optikeren har spesialkompetanse innen nettopp samsyn, og at avanserte målemetoder tas i bruk under synstesten.


Vi får også frem at løsningen på synsutfordringene er spesialtilpassede prismebriller. Så snart karakteren får disse brillene på seg, smiler hun.

Videoen avsluttes med deres appell: «Optiker Kolstad – briller for å ha det bedre».


Målet er å forenkle et komplekst budskap for de som sliter med feil i samsynet. Det skal også komme frem at løsningen er relativt enkel – nemlig synstest og briller hos Optiker Kolstad. Med denne videoen kan optikeren øke rekkevidden av budskapet og oppnå økt synlighet.





Få hjelp til formidling av ditt budskap

Webarbeider har lang erfaring med å lage forklarende animasjonsvideoer i markedsføringsøyemed (pun intended). Enten du har et enkelt eller avansert budskap kan en video gjøre det enklere å nå ut til din målgruppe.

Ønsker du å vite mer om hvordan animasjonsvideo kan hjelpe din bedrift med å forenkle og forbedre budskap? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. Vi hjelper deg gjerne!