Personskadeforbundet LNT – Animasjoner og illustrasjoner

Oppdatert: sep. 22

Personskadeforbundet LNT har i 37 år jobbet for at de som er rammet av skade skal få god hjelp og veiledning. Som medlem får du tilgang til korrekt informasjon som er kvalitetssikret og i mange tilfeller produsert av erfarne rådgivere. Når de kontaktet oss for hjelp til kampanjen «VIL DU DELE MED MEG?», nølte vi derfor ikke ett sekund.


Det hadde vi heller ikke tid til, da prosjektet hadde en veldig kort tidsfrist når vi ble engasjert. Grunnet covid-19 måtte årets kampanje kjøres digitalt, så vi hev oss rundt for å jobbe med karakterer, animasjoner og illustrasjoner, og resultatet ble vi alle meget fornøyde med!




Trenger du bistand til animasjonsfilm?

Vi kan enkelt og raskt igangsette møter på Whereby, Zoom eller det du foretrekker, der parter fra hele landet kan samles til gode samtaler!






Problemstilling

Årets kampanje fra Personskadeforbundet LTN, heter «VIL DU DELE MED MEG?». Kampanjen går ut på å fremme deling av ferdsel i trafikken. Vi kan se alt fra el-sparkesykler, syklister og bilister i samme trafikkbilde. Alle skal ha sin rett til plass her, og dette sikrer færre skader.


Kampanjen er knyttet opp mot den skadefrie dagen til organisasjonen, nemlig 1. juni. Formålet er å reflektere og agere for å redusere antallet skader. Målet er at alle skal ha en skadefri dag i trafikken. Personskadeforbundet LTN ønsket 10 korte snutter på 10 sekunder, og ønsket å publisere to videoer per uke. Det ble nå vår jobb å finne design og uttrykk, samt illustrere de situasjonene som kan oppstå i trafikken. Selve oppdraget fikk vi gjennom våre venner i Isipisi, som er eksperter på synlighetskampanjer og mye mer! De sto for selve kampanjen, innleggene og annonseringen, men trengte noen som er dyktige på animasjonsfilm - og da tok de naturligvis kontakt med oss! 😎


Løsning

Den korte fristen vi ble gitt, gjorde at vi måtte hive oss rundt. Kvalitet og formidlingsevne er uansett i sentrum av alt vi gjør. Her var det viktig å finne en uttrykksform hvor man enkelt kunne få oversikt over et krevende trafikkbilde, oppfatte en situasjon samt sørge for at alle 10 videoene hadde en tydelig, rød tråd - og snuttene skulle være maks 10 sekunder!


Vi bestemte oss ganske raskt for å ta i bruk en isometrisk stil, samt utvikle familien Rulle, med far, mor, barn, og bestefar. Illustrasjonene ble raskt levende, og de passer seg i snuttene, brosjyrer, SoMe, osv. Valget av isometrisk stil sørget for å skape en rød tråd hvor vi kunne se alle elementene i situasjonene, uten at det blir rotete og uoversiktlig.

Da de ble tildelt reklameplass på TV2 og TVNorge sørget vi for at oppløsning, filtyper og kvalitet var i henhold til kravene til Adstream og Adtoox.


Lys og farger ble holdt dempet i «uviktige» elementer for å ytterligere rette fokus på det som var viktig. Lyspærene ble til slutt en viktig del av snuttene – hver gang et familiemedlem hadde et «aha»-øyeblikk, lyste det opp en lyspære over dem. Det er denne oppmerksomheten Personskadeforbundet LNT ønsket å kommunisere.

Her ser du oppstartsprosessen, fra tre forskjellige designforslag - helt til ferdig valg av design, karakterer og uttrykk.



Resultat

Resultatet ble 10 korte snutter på 10 sekunder hver, der familien Rulle støtte på diverse trafikksituasjoner. Vi ble med på reisen for alt fra bruk av sparkesykkel til kryssing av gangfelt.


Snuttene fremviser de mange situasjonene i trafikken der alle parter kan redusere antall skader. Dersom vi er oppmerksomme, og ikke minst deler trafikken, kan vi redusere risikoen for ulykker. Vi er meget fornøyde samarbeidet vi hadde med Personskadeforbundet LNT! Det er en svært viktig jobb de gjør, og det var en ære å delta med årets kampanje.


Se alle episodene her: www.skadefridag.no



Hjelp til animasjonsvideo?

Likte du animasjonsvideoene vi lagde for Personskadeforbundet LTN? Vi kan hjelpe deg med å lage lignende videoer!

Uansett hvilken bransje du befinner deg i, hjelper vi deg med animasjonsfilmer i høy yrkesmessig kvalitet - i både 2D og 3D.


Det er en flott måte å kommunisere både informative og selgende budskap. Ønsker du å se flere eksempler på prosjekter vi har utført, eller kanskje bare ta en uforpliktende prat, så kan du kontakte oss i dag!



Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Webarbeider holder til i Oslo og møter deg gjerne for en uforpliktende prat.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIN

Kontakt oss:

Telefon: 99 44 59 21

Epost: post@webarbeider.no

 

WEBARBEIDER AS

orgnr: 925 597 945